tisdag 25 december 2007

Marknadsföring

Marknadsföring av produkter o tjänster,den enda marknadsföring av produkter eller tjänster som direkt ger återbäring av avsatt kapital för marknadsföring,är den urgamla reklam som sprider sig som ringar på vattnet,nämligen nöjda kunder,personer som ger sin äkta rekommendation om tjänst,produkt eller företag.Denna reklam (mun mot mun metoden) som går med all sin glöd från person till person är den enda sökmotoroptimering som är oövervinnlig.

Besök vår hemsida genom att klicka på rubriken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Marknadsföring
Marknadsföring handlar om att skaffa kunder till ditt företag och bygga relationer. Och om hur du och ditt företag uppfattas.

För dig som företagare är marknadsföringen viktig. Det är något du måste arbeta aktivt med hela tiden, både inför starten och när företaget har kommit igång. Du måste hitta på olika sätt att tala om för kunderna att du finns så att de kan välja din vara eller tjänst. Mycket kan du göra med relativt små resurser och eget arbete.

Lös kundens problem
En av nycklarna till att bli framgångsrik är att se vad kunderna har för behov eller problem och sedan erbjuda dem en lösning. När du har hittat rätt är nästa steg att nå ut med information om dina erbjudanden. Hur du gör det på bästa sätt skiljer sig från bransch till bransch och mellan olika målgrupper.

Gör en marknadsplan
Marknadsplanen är en del av affärsplanen. Syftet är att du ska lära känna dina kunder och konkurrenter och sedan utforma en plan för din egen marknadsföring.

Dina funderingar behöver inte ta formen av ett skriftligt dokument utan det handlar om att tänka igenom vem som är din kund och vad just du kan erbjuda.

En marknadsplan i sju steg
Fundera själv. Vad är det du vill sälja och vilka tror du är intresserade av att köpa? Vad har dina potentiella kunder gemensamt? Hur vill du att ditt företag ska uppfattas?
Gör en omvärldsanalys. Lär dig mer om branschen och hur marknaden för dina produkter ser ut.
Definiera din målgrupp. Var så konkret som möjligt!
Vad är ditt erbjudande? Vad vill du att kunderna ska förknippa med dig? Hur ska du särskilja dig från andra?
Formulera dina mål. Vad vill du uppnå på lång sikt och vad vill du uppnå nästa månad? Vad konkret, målen ska vara mätbara.
Utforma strategier. När du bestämt dig för vilken profil ditt företag ska ha och vilka dina kunder är kan du planera in konkreta marknadsföringsaktiviteter.
Följ upp och justera. Följ upp dina marknadsföringsaktiviteter så att du ser vad som ger bäst resultat. På så vis kan du lära dig och bli bättre hela tiden.

Innehållsansvarig: Kristina Jonsson, Nutek
Senast uppdaterad: 2008-07-03

Anonym sa...

Marknadsföring handlar om att förstå begreppet värde och dess relation till pris, lära känna kundernas behov och önskemål, samt finna vägar att tillfredsställa dessa. Kursen ger en översikt över marknadsföringsämnets olika områden och introducerar marknadsplanering, marknadskommunikation, marknadsstrategi, internationell marknadsföring med mera.