fredag 4 januari 2008

Marknadsföring

Marknadsföring av produkter o tjänster,den enda marknadsföring av produkter eller tjänster som direkt ger återbäring av avsatt kapital för marknadsföring,är den urgamla reklam som sprider sig som ringar på vattnet,nämligen nöjda kunder,personer som ger sin äkta rekommendation om tjänst,produkt eller företag.Denna reklam (mun mot mun metoden) som går med all sin glöd från person till person är den enda sökmotoroptimering som är oövervinnlig.Att arrangera en fest för vänner,kunder,leverantörer är det bästa sättet att upprätthålla goda relationer.
Förutsättningen för ett lyckat Event Marketing är att bjuda in rätt Eventdeltagare till rätt Event!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Marknadsföring kan beskrivas som att finna kunder för sin produkt eller tjänst på marknaden, att visa upp sig och göra sig hörd. Det är för alla företag en nyckelfaktor i ett framgångsrecept. För många är marknads- föring liktydigt med reklam, men marknadsföringsbegreppet är mycket vidare än så. Förenklat kan man säga att marknadsföring är allt det företaget gör för att finna sina kunder och behålla dem, medan reklam är ett av verktygen för att visa att företaget finns till och har något att erbjuda.

Marknaden
Den så kallade marknaden består av en mängd olika delar som påverkar ditt företag på olika sätt. På marknaden finns kunder, konkurrenter, leverantörer, återförsäljare och olika distributionskanaler. Där finns produkter och tjänster som kan ersätta det egna företagets produkter eller tjänster. Där finns även olika typer av nätverk, värderingar, artiklar i pressen, lagar och regler samt mycket mer.

Marknaden har en geografisk dimension med att kunna vara lokal, regional, nationell eller global. Genom att sätta dessa geografiska gränser blir det lättare att bedriva effektiv marknadsföring. Att arbeta på en nationell eller global marknad behöver inte innebära att företaget är fysiskt stort. Med hjälp av det kostnadseffektiva Internet, kan idag många företag arbeta på en global marknad.


Marknadsföringsprocessen
Målet med marknadsföring är för de flesta företag att skapa tillväxt eller åtminstone hålla sig kvar på marknaden. Att finna fler kunder som köper av företaget samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa denna tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik.

Det finns fyra huvuddelar i marknadsföringsprocessen:

Skaffa information och bygga upp en kunskap om marknaden och dess olika delar, t ex genom marknadsundersökningar.

Analysera informationen, göra en marknadsplan och utifrån den välja strategi.

Bestämma olika marknadsföringsinsatser, utforma handlingsplaner, t ex reklamkampanjer.

Följa upp marknadsföringsinsatserna, analysera resultaten och bygga på företagets kunskapen om marknaden, t ex utöka kundregistret.
Denna marknadsföringsprocess fortgår ständigt där de olika delarna integrerar i varandra. Genom att föra samman informationen i en marknadsplan skapas en struktur som är lätt att följa.

Huvudområdet marknadsföring är strukturerat på följande sätt:

Marknadsundersökning - Samla information om marknaden. I ett mindre företag kan "rätt" information ha stor betydelse för företagets fortlevnad. Marginalerna är små och en felinvestering kan ge en ansträngd ekonomisk situation.

Marknadsplan - Analysera marknadsinformationen, göra en marknadsplan. Genom att skriva en marknadsplan tvingas företaget till att analysera de fakta som finns och du/företaget inser även lättare vilken information som saknas. Utifrån din/företagets kunskap, resurser, idéer mm utformas marknadsplanen.

Kunder - Vilka är företagets kunder? Vilka produkter eller tjänster kan företaget sälja till de olika kundgrupperna? Beroende på företagets utbud av produkter/tjänster kan det vara lämpligt att dela upp totalmarknaden i delmarknader, så kallade segment. Även om produkten eller tjänsten är samma, gäller det att hitta segment med kunder som reagerar likartat på ett marknadsföringsbudskap.

Konkurrenter - Marknaden är inte sällan bestämd till sin storlek, därför är det konkurrens om marknadens pengar. Det är mycket viktigt att känna sina konkurrenter. Att bevaka sina konkurrenter och samla in information om dem är något som ständigt måste pågå. Försök att sammanställ informationen på ett sådant sätt att den är överskådlig och därmed lätt att analysera. Det är din skicklighet i att tolka och analysera materialet som kan göra ditt företag till vinnare.

Relationsmarknadsföring - Att skapa relationer har alltid varit viktigt i kontakter företag till företag (B2B), det vill säga på producentmarknaden, men har idag även blivit viktigt på konsumentmarknaden. Att skapa relationer med kunder är lönsamt, både utifrån att intäkterna ökar från en lojal kundgrupp samtidigt som marknadsföringskostnaderna kan hållas nere. Marknadsföringskostnaderna blir lägre eftersom företaget kan rikta informationen rätt och slippa lägga pengar på en hel del onödig reklam.

Direktmarknadsföring - Går ut på att ständigt skaffa ökad kunskap om den målgrupp företaget bearbetar. För varje aktivitet som riktas mot målgruppen ska kunskapen och effektiviteten öka. Detta sker genom att all direktmarknadsföring som utförs, genom utnyttjandet av ett eller flera medier, är till för att åstadkomma en mätbar reaktion.

Multi Level Marketing - Att bearbeta en marknad genom MLM, d.v.s. marknadsföring/försäljning på flera "inkomstrelaterade" nivåer, var till en början ett bra sätt för små tillverkare att nå ut till kunder. Numera har det i ett flertal fall urartat och många företag som verkar enligt konceptet kan betraktas som rena "skojarföretag".

E-postmarknadsföring - Fascinationen kring e-post som marknads- föringsmedia är stor. E-post är snabbt, kostnadseffektivt och mätbart, en fullträff för många marknadsförare. Det säkraste sättet att undvika att ett utskick klassas som spam är att alltid fråga mottagaren om tillstånd att skicka nyhetsbrev och utskick via e-post, eller låta mottagarna anmäla sig själva. Det är inte att rekommendera att låta ett e-postutskick vara den första kontakten med en mottagare.

Marknadsföring via sökmotorer - Sökmotorsmarknadsföring är arbetet med att nyttja sökmotorer på Internet för att skapa kontakt mellan kunder och en verksamhet, oftast vid sökandet efter en produkt, en tjänst eller information. I detta arbete ingår flera steg: att förstå vilka sökbegrepp som används av kunderna, vilka sökmotorer som kunderna använder och givetvis att få webbplatsen att synas vid sökningar på de aktuella sökbegreppen i de aktuella sökmotorerna.

Reklam - Marknadsföringsåtgärder för att synas och höras. På kort sikt är reklam till för att få kunder att snabbt reagera på exempelvis ett erbjudande eller en nyhet. Sett på längre sikt är reklamen en del av företagets marknadskommunikation och till för att arbeta in företagets namn och skapa en positiv attityd till företaget och dess produkter.

Uppföljning/Analys - Följa upp marknadsföringsåtgärderna och vid behov ändra i marknadsplanen. Fördelen hos företag som är snabba och duktiga med att följa upp, är att de hinner genomföra förändringar före konkurrenterna. Efterhand som tiden går hinner de också bygga upp en erfarenhetsbank med både kunskap och effektiva uppföljningsmodeller. Bra uppföljningsmodeller, utformade för att passa det egna företagets produkter eller tjänster, sparar både tid och pengar.

Lagar och regler - De flesta lagar som handlar om marknadsföring har kommit till för att skydda konsumenten. Vad behöver företagaren känna till? Marknadsföringslagen och konkurrenslagen är exempel på lagar som reglerar hur företaget får bete sig på marknaden. Köplagen med flera lagar reglerar förhållandet mellan köpare och säljare i samband med ett köp.

Marknadsföring kan beskrivas som att finna kunder för sin produkt eller tjänst på marknaden, att visa upp sig och göra sig hörd. Det är för alla företag en nyckelfaktor i ett framgångsrecept. För många är marknads- föring liktydigt med reklam, men marknadsföringsbegreppet är mycket vidare än så. Förenklat kan man säga att marknadsföring är allt det företaget gör för att finna sina kunder och behålla dem, medan reklam är ett av verktygen för att visa att företaget finns till och har något att erbjuda.

Marknaden
Den så kallade marknaden består av en mängd olika delar som påverkar ditt företag på olika sätt. På marknaden finns kunder, konkurrenter, leverantörer, återförsäljare och olika distributionskanaler. Där finns produkter och tjänster som kan ersätta det egna företagets produkter eller tjänster. Där finns även olika typer av nätverk, värderingar, artiklar i pressen, lagar och regler samt mycket mer.

Marknaden har en geografisk dimension med att kunna vara lokal, regional, nationell eller global. Genom att sätta dessa geografiska gränser blir det lättare att bedriva effektiv marknadsföring. Att arbeta på en nationell eller global marknad behöver inte innebära att företaget är fysiskt stort. Med hjälp av det kostnadseffektiva Internet, kan idag många företag arbeta på en global marknad.


Marknadsföringsprocessen
Målet med marknadsföring är för de flesta företag att skapa tillväxt eller åtminstone hålla sig kvar på marknaden. Att finna fler kunder som köper av företaget samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa denna tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik.

Det finns fyra huvuddelar i marknadsföringsprocessen:

Skaffa information och bygga upp en kunskap om marknaden och dess olika delar, t ex genom marknadsundersökningar.

Analysera informationen, göra en marknadsplan och utifrån den välja strategi.

Bestämma olika marknadsföringsinsatser, utforma handlingsplaner, t ex reklamkampanjer.

Följa upp marknadsföringsinsatserna, analysera resultaten och bygga på företagets kunskapen om marknaden, t ex utöka kundregistret.
Denna marknadsföringsprocess fortgår ständigt där de olika delarna integrerar i varandra. Genom att föra samman informationen i en marknadsplan skapas en struktur som är lätt att följa.

Huvudområdet marknadsföring är strukturerat på följande sätt:

Marknadsundersökning - Samla information om marknaden. I ett mindre företag kan "rätt" information ha stor betydelse för företagets fortlevnad. Marginalerna är små och en felinvestering kan ge en ansträngd ekonomisk situation.

Marknadsplan - Analysera marknadsinformationen, göra en marknadsplan. Genom att skriva en marknadsplan tvingas företaget till att analysera de fakta som finns och du/företaget inser även lättare vilken information som saknas. Utifrån din/företagets kunskap, resurser, idéer mm utformas marknadsplanen.

Kunder - Vilka är företagets kunder? Vilka produkter eller tjänster kan företaget sälja till de olika kundgrupperna? Beroende på företagets utbud av produkter/tjänster kan det vara lämpligt att dela upp totalmarknaden i delmarknader, så kallade segment. Även om produkten eller tjänsten är samma, gäller det att hitta segment med kunder som reagerar likartat på ett marknadsföringsbudskap.

Konkurrenter - Marknaden är inte sällan bestämd till sin storlek, därför är det konkurrens om marknadens pengar. Det är mycket viktigt att känna sina konkurrenter. Att bevaka sina konkurrenter och samla in information om dem är något som ständigt måste pågå. Försök att sammanställ informationen på ett sådant sätt att den är överskådlig och därmed lätt att analysera. Det är din skicklighet i att tolka och analysera materialet som kan göra ditt företag till vinnare.

Relationsmarknadsföring - Att skapa relationer har alltid varit viktigt i kontakter företag till företag (B2B), det vill säga på producentmarknaden, men har idag även blivit viktigt på konsumentmarknaden. Att skapa relationer med kunder är lönsamt, både utifrån att intäkterna ökar från en lojal kundgrupp samtidigt som marknadsföringskostnaderna kan hållas nere. Marknadsföringskostnaderna blir lägre eftersom företaget kan rikta informationen rätt och slippa lägga pengar på en hel del onödig reklam.

Direktmarknadsföring - Går ut på att ständigt skaffa ökad kunskap om den målgrupp företaget bearbetar. För varje aktivitet som riktas mot målgruppen ska kunskapen och effektiviteten öka. Detta sker genom att all direktmarknadsföring som utförs, genom utnyttjandet av ett eller flera medier, är till för att åstadkomma en mätbar reaktion.

Multi Level Marketing - Att bearbeta en marknad genom MLM, d.v.s. marknadsföring/försäljning på flera "inkomstrelaterade" nivåer, var till en början ett bra sätt för små tillverkare att nå ut till kunder. Numera har det i ett flertal fall urartat och många företag som verkar enligt konceptet kan betraktas som rena "skojarföretag".

E-postmarknadsföring - Fascinationen kring e-post som marknads- föringsmedia är stor. E-post är snabbt, kostnadseffektivt och mätbart, en fullträff för många marknadsförare. Det säkraste sättet att undvika att ett utskick klassas som spam är att alltid fråga mottagaren om tillstånd att skicka nyhetsbrev och utskick via e-post, eller låta mottagarna anmäla sig själva. Det är inte att rekommendera att låta ett e-postutskick vara den första kontakten med en mottagare.

Marknadsföring via sökmotorer - Sökmotorsmarknadsföring är arbetet med att nyttja sökmotorer på Internet för att skapa kontakt mellan kunder och en verksamhet, oftast vid sökandet efter en produkt, en tjänst eller information. I detta arbete ingår flera steg: att förstå vilka sökbegrepp som används av kunderna, vilka sökmotorer som kunderna använder och givetvis att få webbplatsen att synas vid sökningar på de aktuella sökbegreppen i de aktuella sökmotorerna.

Reklam - Marknadsföringsåtgärder för att synas och höras. På kort sikt är reklam till för att få kunder att snabbt reagera på exempelvis ett erbjudande eller en nyhet. Sett på längre sikt är reklamen en del av företagets marknadskommunikation och till för att arbeta in företagets namn och skapa en positiv attityd till företaget och dess produkter.

Uppföljning/Analys - Följa upp marknadsföringsåtgärderna och vid behov ändra i marknadsplanen. Fördelen hos företag som är snabba och duktiga med att följa upp, är att de hinner genomföra förändringar före konkurrenterna. Efterhand som tiden går hinner de också bygga upp en erfarenhetsbank med både kunskap och effektiva uppföljningsmodeller. Bra uppföljningsmodeller, utformade för att passa det egna företagets produkter eller tjänster, sparar både tid och pengar.

Lagar och regler - De flesta lagar som handlar om marknadsföring har kommit till för att skydda konsumenten. Vad behöver företagaren känna till? Marknadsföringslagen och konkurrenslagen är exempel på lagar som reglerar hur företaget får bete sig på marknaden. Köplagen med flera lagar reglerar förhållandet mellan köpare och säljare i samband med ett köp.

Marknadsföring kan beskrivas som att finna kunder för sin produkt eller tjänst på marknaden, att visa upp sig och göra sig hörd. Det är för alla företag en nyckelfaktor i ett framgångsrecept. För många är marknads- föring liktydigt med reklam, men marknadsföringsbegreppet är mycket vidare än så. Förenklat kan man säga att marknadsföring är allt det företaget gör för att finna sina kunder och behålla dem, medan reklam är ett av verktygen för att visa att företaget finns till och har något att erbjuda.

Marknaden
Den så kallade marknaden består av en mängd olika delar som påverkar ditt företag på olika sätt. På marknaden finns kunder, konkurrenter, leverantörer, återförsäljare och olika distributionskanaler. Där finns produkter och tjänster som kan ersätta det egna företagets produkter eller tjänster. Där finns även olika typer av nätverk, värderingar, artiklar i pressen, lagar och regler samt mycket mer.

Marknaden har en geografisk dimension med att kunna vara lokal, regional, nationell eller global. Genom att sätta dessa geografiska gränser blir det lättare att bedriva effektiv marknadsföring. Att arbeta på en nationell eller global marknad behöver inte innebära att företaget är fysiskt stort. Med hjälp av det kostnadseffektiva Internet, kan idag många företag arbeta på en global marknad.


Marknadsföringsprocessen
Målet med marknadsföring är för de flesta företag att skapa tillväxt eller åtminstone hålla sig kvar på marknaden. Att finna fler kunder som köper av företaget samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa denna tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik.

Det finns fyra huvuddelar i marknadsföringsprocessen:

Skaffa information och bygga upp en kunskap om marknaden och dess olika delar, t ex genom marknadsundersökningar.

Analysera informationen, göra en marknadsplan och utifrån den välja strategi.

Bestämma olika marknadsföringsinsatser, utforma handlingsplaner, t ex reklamkampanjer.

Följa upp marknadsföringsinsatserna, analysera resultaten och bygga på företagets kunskapen om marknaden, t ex utöka kundregistret.
Denna marknadsföringsprocess fortgår ständigt där de olika delarna integrerar i varandra. Genom att föra samman informationen i en marknadsplan skapas en struktur som är lätt att följa.

Huvudområdet marknadsföring är strukturerat på följande sätt:

Marknadsundersökning - Samla information om marknaden. I ett mindre företag kan "rätt" information ha stor betydelse för företagets fortlevnad. Marginalerna är små och en felinvestering kan ge en ansträngd ekonomisk situation.

Marknadsplan - Analysera marknadsinformationen, göra en marknadsplan. Genom att skriva en marknadsplan tvingas företaget till att analysera de fakta som finns och du/företaget inser även lättare vilken information som saknas. Utifrån din/företagets kunskap, resurser, idéer mm utformas marknadsplanen.

Kunder - Vilka är företagets kunder? Vilka produkter eller tjänster kan företaget sälja till de olika kundgrupperna? Beroende på företagets utbud av produkter/tjänster kan det vara lämpligt att dela upp totalmarknaden i delmarknader, så kallade segment. Även om produkten eller tjänsten är samma, gäller det att hitta segment med kunder som reagerar likartat på ett marknadsföringsbudskap.

Konkurrenter - Marknaden är inte sällan bestämd till sin storlek, därför är det konkurrens om marknadens pengar. Det är mycket viktigt att känna sina konkurrenter. Att bevaka sina konkurrenter och samla in information om dem är något som ständigt måste pågå. Försök att sammanställ informationen på ett sådant sätt att den är överskådlig och därmed lätt att analysera. Det är din skicklighet i att tolka och analysera materialet som kan göra ditt företag till vinnare.

Relationsmarknadsföring - Att skapa relationer har alltid varit viktigt i kontakter företag till företag (B2B), det vill säga på producentmarknaden, men har idag även blivit viktigt på konsumentmarknaden. Att skapa relationer med kunder är lönsamt, både utifrån att intäkterna ökar från en lojal kundgrupp samtidigt som marknadsföringskostnaderna kan hållas nere. Marknadsföringskostnaderna blir lägre eftersom företaget kan rikta informationen rätt och slippa lägga pengar på en hel del onödig reklam.

Direktmarknadsföring - Går ut på att ständigt skaffa ökad kunskap om den målgrupp företaget bearbetar. För varje aktivitet som riktas mot målgruppen ska kunskapen och effektiviteten öka. Detta sker genom att all direktmarknadsföring som utförs, genom utnyttjandet av ett eller flera medier, är till för att åstadkomma en mätbar reaktion.

Multi Level Marketing - Att bearbeta en marknad genom MLM, d.v.s. marknadsföring/försäljning på flera "inkomstrelaterade" nivåer, var till en början ett bra sätt för små tillverkare att nå ut till kunder. Numera har det i ett flertal fall urartat och många företag som verkar enligt konceptet kan betraktas som rena "skojarföretag".

E-postmarknadsföring - Fascinationen kring e-post som marknads- föringsmedia är stor. E-post är snabbt, kostnadseffektivt och mätbart, en fullträff för många marknadsförare. Det säkraste sättet att undvika att ett utskick klassas som spam är att alltid fråga mottagaren om tillstånd att skicka nyhetsbrev och utskick via e-post, eller låta mottagarna anmäla sig själva. Det är inte att rekommendera att låta ett e-postutskick vara den första kontakten med en mottagare.

Marknadsföring via sökmotorer - Sökmotorsmarknadsföring är arbetet med att nyttja sökmotorer på Internet för att skapa kontakt mellan kunder och en verksamhet, oftast vid sökandet efter en produkt, en tjänst eller information. I detta arbete ingår flera steg: att förstå vilka sökbegrepp som används av kunderna, vilka sökmotorer som kunderna använder och givetvis att få webbplatsen att synas vid sökningar på de aktuella sökbegreppen i de aktuella sökmotorerna.

Reklam - Marknadsföringsåtgärder för att synas och höras. På kort sikt är reklam till för att få kunder att snabbt reagera på exempelvis ett erbjudande eller en nyhet. Sett på längre sikt är reklamen en del av företagets marknadskommunikation och till för att arbeta in företagets namn och skapa en positiv attityd till företaget och dess produkter.

Uppföljning/Analys - Följa upp marknadsföringsåtgärderna och vid behov ändra i marknadsplanen. Fördelen hos företag som är snabba och duktiga med att följa upp, är att de hinner genomföra förändringar före konkurrenterna. Efterhand som tiden går hinner de också bygga upp en erfarenhetsbank med både kunskap och effektiva uppföljningsmodeller. Bra uppföljningsmodeller, utformade för att passa det egna företagets produkter eller tjänster, sparar både tid och pengar.

Lagar och regler - De flesta lagar som handlar om marknadsföring har kommit till för att skydda konsumenten. Vad behöver företagaren känna till? Marknadsföringslagen och konkurrenslagen är exempel på lagar som reglerar hur företaget får bete sig på marknaden. Köplagen med flera lagar reglerar förhållandet mellan köpare och säljare i samband med ett köp.
Källa
http://www.expowera.com

Anonym sa...

Marknadsföring kan beskrivas som att finna kunder för sin produkt eller tjänst på marknaden, att visa upp sig och göra sig hörd. Det är för alla företag en nyckelfaktor i ett framgångsrecept. För många är marknads- föring liktydigt med reklam, men marknadsföringsbegreppet är mycket vidare än så. Förenklat kan man säga att marknadsföring är allt det företaget gör för att finna sina kunder och behålla dem, medan reklam är ett av verktygen för att visa att företaget finns till och har något att erbjuda.

Marknaden
Den så kallade marknaden består av en mängd olika delar som påverkar ditt företag på olika sätt. På marknaden finns kunder, konkurrenter, leverantörer, återförsäljare och olika distributionskanaler. Där finns produkter och tjänster som kan ersätta det egna företagets produkter eller tjänster. Där finns även olika typer av nätverk, värderingar, artiklar i pressen, lagar och regler samt mycket mer.

Marknaden har en geografisk dimension med att kunna vara lokal, regional, nationell eller global. Genom att sätta dessa geografiska gränser blir det lättare att bedriva effektiv marknadsföring. Att arbeta på en nationell eller global marknad behöver inte innebära att företaget är fysiskt stort. Med hjälp av det kostnadseffektiva Internet, kan idag många företag arbeta på en global marknad.


Marknadsföringsprocessen
Målet med marknadsföring är för de flesta företag att skapa tillväxt eller åtminstone hålla sig kvar på marknaden. Att finna fler kunder som köper av företaget samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa denna tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik.

Det finns fyra huvuddelar i marknadsföringsprocessen:

Skaffa information och bygga upp en kunskap om marknaden och dess olika delar, t ex genom marknadsundersökningar.

Analysera informationen, göra en marknadsplan och utifrån den välja strategi.

Bestämma olika marknadsföringsinsatser, utforma handlingsplaner, t ex reklamkampanjer.

Följa upp marknadsföringsinsatserna, analysera resultaten och bygga på företagets kunskapen om marknaden, t ex utöka kundregistret.
Denna marknadsföringsprocess fortgår ständigt där de olika delarna integrerar i varandra. Genom att föra samman informationen i en marknadsplan skapas en struktur som är lätt att följa.

Huvudområdet marknadsföring är strukturerat på följande sätt:

Marknadsundersökning - Samla information om marknaden. I ett mindre företag kan "rätt" information ha stor betydelse för företagets fortlevnad. Marginalerna är små och en felinvestering kan ge en ansträngd ekonomisk situation.

Marknadsplan - Analysera marknadsinformationen, göra en marknadsplan. Genom att skriva en marknadsplan tvingas företaget till att analysera de fakta som finns och du/företaget inser även lättare vilken information som saknas. Utifrån din/företagets kunskap, resurser, idéer mm utformas marknadsplanen.

Kunder - Vilka är företagets kunder? Vilka produkter eller tjänster kan företaget sälja till de olika kundgrupperna? Beroende på företagets utbud av produkter/tjänster kan det vara lämpligt att dela upp totalmarknaden i delmarknader, så kallade segment. Även om produkten eller tjänsten är samma, gäller det att hitta segment med kunder som reagerar likartat på ett marknadsföringsbudskap.

Konkurrenter - Marknaden är inte sällan bestämd till sin storlek, därför är det konkurrens om marknadens pengar. Det är mycket viktigt att känna sina konkurrenter. Att bevaka sina konkurrenter och samla in information om dem är något som ständigt måste pågå. Försök att sammanställ informationen på ett sådant sätt att den är överskådlig och därmed lätt att analysera. Det är din skicklighet i att tolka och analysera materialet som kan göra ditt företag till vinnare.

Relationsmarknadsföring - Att skapa relationer har alltid varit viktigt i kontakter företag till företag (B2B), det vill säga på producentmarknaden, men har idag även blivit viktigt på konsumentmarknaden. Att skapa relationer med kunder är lönsamt, både utifrån att intäkterna ökar från en lojal kundgrupp samtidigt som marknadsföringskostnaderna kan hållas nere. Marknadsföringskostnaderna blir lägre eftersom företaget kan rikta informationen rätt och slippa lägga pengar på en hel del onödig reklam.

Direktmarknadsföring - Går ut på att ständigt skaffa ökad kunskap om den målgrupp företaget bearbetar. För varje aktivitet som riktas mot målgruppen ska kunskapen och effektiviteten öka. Detta sker genom att all direktmarknadsföring som utförs, genom utnyttjandet av ett eller flera medier, är till för att åstadkomma en mätbar reaktion.

Multi Level Marketing - Att bearbeta en marknad genom MLM, d.v.s. marknadsföring/försäljning på flera "inkomstrelaterade" nivåer, var till en början ett bra sätt för små tillverkare att nå ut till kunder. Numera har det i ett flertal fall urartat och många företag som verkar enligt konceptet kan betraktas som rena "skojarföretag".

E-postmarknadsföring - Fascinationen kring e-post som marknads- föringsmedia är stor. E-post är snabbt, kostnadseffektivt och mätbart, en fullträff för många marknadsförare. Det säkraste sättet att undvika att ett utskick klassas som spam är att alltid fråga mottagaren om tillstånd att skicka nyhetsbrev och utskick via e-post, eller låta mottagarna anmäla sig själva. Det är inte att rekommendera att låta ett e-postutskick vara den första kontakten med en mottagare.

Marknadsföring via sökmotorer - Sökmotorsmarknadsföring är arbetet med att nyttja sökmotorer på Internet för att skapa kontakt mellan kunder och en verksamhet, oftast vid sökandet efter en produkt, en tjänst eller information. I detta arbete ingår flera steg: att förstå vilka sökbegrepp som används av kunderna, vilka sökmotorer som kunderna använder och givetvis att få webbplatsen att synas vid sökningar på de aktuella sökbegreppen i de aktuella sökmotorerna.

Reklam - Marknadsföringsåtgärder för att synas och höras. På kort sikt är reklam till för att få kunder att snabbt reagera på exempelvis ett erbjudande eller en nyhet. Sett på längre sikt är reklamen en del av företagets marknadskommunikation och till för att arbeta in företagets namn och skapa en positiv attityd till företaget och dess produkter.

Uppföljning/Analys - Följa upp marknadsföringsåtgärderna och vid behov ändra i marknadsplanen. Fördelen hos företag som är snabba och duktiga med att följa upp, är att de hinner genomföra förändringar före konkurrenterna. Efterhand som tiden går hinner de också bygga upp en erfarenhetsbank med både kunskap och effektiva uppföljningsmodeller. Bra uppföljningsmodeller, utformade för att passa det egna företagets produkter eller tjänster, sparar både tid och pengar.

Lagar och regler - De flesta lagar som handlar om marknadsföring har kommit till för att skydda konsumenten. Vad behöver företagaren känna till? Marknadsföringslagen och konkurrenslagen är exempel på lagar som reglerar hur företaget får bete sig på marknaden. Köplagen med flera lagar reglerar förhållandet mellan köpare och säljare i samband med ett köp.

Källa
http://www.expowera.com/

Anonym sa...

Marknadsföring är en fest
Marknadsföring är en fest
Marknadsföring är en fest Publicerad: 2005-12-09 09:22
Att fixa en bra fest, kan jämföras med att framgångsrikt marknadsföra sitt företag, produkt eller tjänst. Det påstår författaren och konsulten Harald Moe. Om företagare använder den tanken, ökar möjligheterna att lyckas. På samma gång gör det marknadsföri
En läcker inbjudan till festen, säkerställer inte att gästen upplever festen som lyckad. Precis lika lite som kunden garanterat blir nöjd efter att ha läst en annons.
Allt ett företag säger och gör är marknadsföring, och påverkar kunden positiv eller negativt. Det handlar Harald Moes nya marknadsföringsmodell om. Syftet är att göra det enklare för företagare att lyckas.

Festmodellen, kallad PartyMarketing, är en 10-punktsmodell, som gör det enkelt att planera och genomföra företagets marknadsföring så kraftfullt som möjligt. Både som en idéinjektion och checklista.

- Många småföretagare ger sig inte själva chansen att riktigt lyckas, säger Harald. Ofta tror jag det beror på att planeringen av marknadsföringens alla delar saknas.

Genom att använda festen som en metafor, blir det enklare att få med alla delar i marknadsföringen, och framgångsrikt utnyttja kraften i alla kontakter med kunderna.

Här ger han en kort genomgång av alla punkter i modellen:

1. Tema eller affärsidén
Temat på festen ska genomsyra alla delar. Precis som ett företags affärsidé ska vara en ”röd tråd” i verksamheten. Det är från affärsidén du ska sätta riktningen för att planera och bestämma alla andra delar i marknadsföringen.

2. Vilka ska vi bjuda? Målgrupper och deras behov.
Att veta vilket eller vilka behov du tillfredsställer med din produkt eller tjänst, är en av de viktigaste sakerna att veta. Och naturligtvis vem eller vilka som har de här behoven, och som du ska rikta dig mot. Ett exempel: Säljer du kläder, så är naturligtvis det primära behovet att inte behöva visa sig naken, eller att skydda sig mot kyla eller värme. Men ett viktigt behov är att bli sett, bekräftad och älskad. Vi vill att omgivningen ska ge oss positiv bekräftelse på exempelvis den snygga nyinköpta tröjan. Vilket eller vilka behov tillfredsställer du?

3. Vad konkurrerar med min fest eller mitt företag?
För att veta om ditt företag är intressant för kunderna, måste du ta reda på vad konkurrenterna erbjuder. Så att du kan erbjuda något bättre.

4. Vad ska vi bjuda på? Vad erbjuder vi kunderna?
Varför ska dina kunder köpa just din produkt eller tjänst? Om inte du är säker på det, hur ska då din kunder vara det? Försök att hitta något unikt som är viktigt för dina kunder, och som särskiljer dig från konkurrenterna.

5. Var ska vi vara? Var ska du möta dina kunder?
Det enklaste svaret på frågorna är: där kunderna finns. Gör det enkelt för kunden att möta din produkt eller tjänst. Då ökar chanserna till köp.

6. Hur ska du ta hand om gästen eller kunden?
Ofta pratar man om att överträffa kundernas förväntningar. Men först måste du ta reda på vilka förväntningar kunderna egentligen har. Då vet du vad du ska överträffa. Ta hand om dina kunder, annars gör någon annan det!

7. Vem ska göra vad och varför?
Rätt bemanning med rätt kunskap och attityd, avgör om den personliga kontakten med ditt företag ska bli något positivt. Om du har egen personal, tänk då på att även de har behov av att bli sedda och bekräftade. Av dig.

8. Vad får kalaset kosta?
Allt kostar pengar. Som småföretagare har man oftast begränsade resurser. Därför gäller det att vara smart. Att hitta kostnadseffektiva lösningar. Ta hjälp av vänner och bekanta.

9. Inbjudan. Hur ”bjuder du in” dina kunder?
När du vet vilka du ska bjuda in, vilka behov de har, vad du ska säga och hur du ska nå ut till dem, först då är det dags att bjuda in kunderna till dig. Berätta det som är unikt med ditt företag och erbjudande.

10. Sanningens ögonblick.
När gästen går från festen ska han eller hon känna: ÅH, vilken fest! Det var den bästa fest jag varit på! När kunden har anlitat ditt företag, köpt din produkt eller tjänst, så ska en positiv känslan infinna sig: ÅH, vilket företag! Dem ska jag köpa av igen! Det är kundens samlade intryck som gör om du lyckas eller inte.


Harald Moe har arbetat med försäljning och marknadsföring inom detaljhandeln under ca. 30 år. Idag driver han en reklambyrå, specialiserad på måltidsbranschen.

Modellen kallar Harald för PartyMarketing, och finns beskriven i den nyutgivna boken med samma namn: "PARTYMARKETING – enklaste vägen till framgångsrik marknadsföring". Där finns många exempel på varför vissa företag är framgångsrika och andra inte. Boken är skriven som en berättelse, för att läsaren lättare ska kunna ta till sig och komma ihåg budskapet.

www.partymarketing.com